Fangster 2014

Bækørred på 48 cm

27. november 2014

Sidste dag i sæsonen kørte formanden til åen ved Nybro klokken 7.00. ”Var derude og i gang med at fiske omkring kvart i otte. Det havde regnet fint, -35 mm regn de seneste fire dage. Derfor tog jeg længere sydpå og fiskede på Nybro-strækket. Sandt at sige, gik jeg ned til Fuglereservatet, og så faktisk isfuglen flere gange!!!! Fangede til gengæld intet i denne del af åen. Gik derefter tilbage til Nybro og fiskede opstrøms for denne. Midt på strækket huggede en fin fisk, som viste sig at være en flot flot bækørred.
Den huggede på en Vibrax 2, Minnow regnbue, som jeg havde peppet lidt op. Krøllede finner, og hurtigt genudsat efter en kort fotografering.
Den var fantastisk flot i farverne, og der findes næppe mange andre fisk i Danmark, der kan matche en bækørredhan i gydedragt. 48 cm lang og vejede vel omkring 1 kg”.

Håndlandet 78 cm havørred

18. november 2014

Formanden var et smut i åen i august, og havde en meget spøjs oplevelse. ”Stod tidligt op og var derude klokken 05.30. Vandstanden faldet 5-7 cm siden sidst og knapt så gode forhold som for nogle dage siden. Fiskede opstrøms spin fra det nyregulerede stykke, men så knapt en fisk på vej op igennem strækningen. Havde en enkelt markering, ellers intet. Det var først da jeg nåede op på den allersidste del af stykket (sidste 50 meter op imod Kalvemoseåen), opstrøms træerne, at der skete noget. Og så skal jeg da også lige love for, der var gang i den. Først huggede en rigtig god fisk, som ikke blev hængende. Umiddelbart derefter fangede jeg en lille snigerhan på 35 cm.
I renden, der hvor den forrige fisk havde hugget, men ikke sad fast, gik en fisk i sivene. Da jeg helt tilfældigt kiggede ind i sivene, kunne jeg se en god fisk ligge på siden i skjul. Derfor tog jeg armene i vand, og løftede fisken ned i mit net. Så gik fisken først bersærk. 78 cm lang havørredhan, der vejede omkring 6 kg…….!!!!
Fantastisk oplevelse, og naturpædagogik på højeste plan. Den blev nærmest paralyseret, da jeg løftede den ned i nettet!!!! Den havde krøllede finner, og rejste en flot kølvandsbølge nedstrøms, da den blev genudsat……!”

Flot juni-fisk mellem Tuse-Broerne

3. august 2014

Thomas Bachmann har sendt os en fin fangstberetning fra en dejlig morgen midt i juni ved åen.
”Jeg var så uheldig, at have fået tjansen og skulle køre min dreng til svømme-stævne kl. 06.00 en lørdag morgen J. Men jeg planlage, at jeg så kunne slå to fluer med et smæk, -at når jeg alligevel skulle så tidligt op kunne det jo kombineres med noget fiskeri i Tuse Åen.
Så det blev min plan for den lørdag.
Men mit fiskeri startet allerede torsdag aften, hvor jeg på vej hjem fra arbejde, holdt ind ved kirken i Tuse, for lige at gå en lille aften tur ved åen.
Da jeg er meget ny i dette område, og derfor lige skal kende lidt til den.
Jeg observerer under broen tættest ved Kirken, at der er en fisk, der er meget ivrig efter, at gå til overfladen for at hente føde.
Jeg står nogle minutter og kigger på dens færden, og kan se, at det er fisk af en vis størrelse.
Med det i bagagen på vej hjem i bilen, glæder jeg mig ekstra meget, da mine tidligere erfaringer med fiskeri i åer siger mig, at hvis der ikke rigtig kommer nogen og forstyrrer dette område, så vil den være der lørdag morgen.
Det blev lørdag og jeg står klar ved Tuse åen ved kirken kl. 06.30, og der er en let vind fra nord øst. Fluegrejet bliver rigget til, og nu skal jeg ned og se om den stadig skulle være der.
Jeg får rigget min ny-indkøbte TFO klasse 4 stang til, og håber at den vil blive indviet i dag med lidt flex og spændt line. Mit forfang til dagen er et slow sinking, så min flue kan komme lidt under. Men ikke for hurtigt så jeg kan nå at fiske lidt inden den rammer bunden, da der ikke er særlig meget vand i åen.
Jeg får transporteret mig ned til vandet så stille, som man nu kan, da der skal forceres et hav af brændenælder i en meters højde, som satte sit præg på udsatte steder på huden J.
Men ned kom jeg, og fik lagt linen ud på det sted, jeg havde set fisken.
Men den var der ikke, -efter 3 kast hører jeg bag mig, en rimelig stor gennembrydning af vandoverfladen.
Da jeg ser det får jeg rullet linen ind på hjulet, da jeg gerne vil fiske nedstrøms med den flue jeg har på. Jeg får lagt mig ca. 4-5 meter længere væk end der, hvor jeg havde set fisken, og får lagt linen ud, og den kører i en stille og rolig bue hen mod stedet, hvor den var kommet op af vandet, -og så kom hugget hurtigt og kontant.
Det blev til en god fight på 5 minutter, hvor jeg godt kunne fornemme at den havde lidt størrelse og god kondition.
Da jeg fik landet fisken stille og roligt i mit net, så jeg en flot havørred på ca. 1,5 kg. Jeg fik hurtigt taget et billede og sat den ud så skånsomt jeg kunne.
Den var hurtig på toppen igen, og gik ned på sin hvileplads, og jeg gik videre opstrøms, og observerede flere bækørred på omkring 10 cm stående med deres smukke vuggende stil i vandet.
Dette var en lille beretning fra en hyggelig morgen i Tuse åen”.

Hilsen Thomas Bachmann

Majspringere til medlemmer

27. juli 2014

”Udover Tuse Å er jeg Årskortfisker i Mörrum, hvor jeg har en campingvogn ved Åkrogen”, skriver Jimmy Kendra.
”Det betyder en del korte ture til den vidunderlige Å i Blekinge.
Fredag den 9. maj ankom jeg kl. 17.00. Jeg skulle blot 24 timer senere, være tilbage i Holbæk til et familiearrangement. Men muligheden var der for en blank majlaks, da opgangen har været konstant de seneste uge og der er fanget laks i det meste af åen.
Vel ankommet blev fluestangen rigget til ved Åkrogens herlige vand.
Det var målet for aftenes fiskeri.
I pool 22 blev fluen lagt til modsatte bred og efter kort tids fiskeri, bliver fluen taget i et kontant hug og fighten kan begynde.
I starten er fisken rimelig under kontrol (så meget som en blank laks nu kan være…) og jeg får den ind på meget kort line, hvor jeg kan se fisken, som pludselig ser stor ud.
Jeg prøver at lægge sidepres på den, men det betyder, at laksen pludselig tager et voldsomt udløb ned gennem poolen og stopper først godt nede i pool 21.
Dem som har været der, kender til udfordringen.
Det er svært at følge en fisk gennem stryget, hvor der løb 20 kubikmeter vand i sekundet. Denne gang lykkedes det, hvilket bestemt ikke sker hver gang!
Nede i det mere rolige vand får jeg laksen under kontrol igen og efter et par rundture dernede, lykkes det at lande laksen i andet forsøg.
Fisken var 104 cm lang og vejede intet mindre end 12,84 kg.
Jeg har svært ved at beskrive den følelse, men ord som FEDT, FANSTASTISK og PISSE GODT rammer mine tanker…”, slutter Jimmy sin fine beretning.
Også Lars Høpfner fra TØS har været på laksefiskeri, -nemlig i Skjern Å…….!
Det skete den 6. maj.
Lars fangede en flot majspringer på 8,2 kg. Den var 95 cm lang og blev fanget på orm.
Som Lars skrev til TØS: ”Når man har fisket hele livet, og det største ønske er at fange en vild dansk laks, så bliver man pludselig lidt andægtig, når det endelig lykkes”.
Vi ønsker begge TØS-medlemmer tillykke med de fine laks.

Bækørred på 56 cm

15. juli 2014

Da vi havde sat fisk ud lørdag den 12. april, kørte formanden et smut til åen for at kigge på den øverste fiske-strækning fra Nybro og opstrøms.
”Der var en del efterladenskaber fra Bodil, som blev fjernet efterhånden som jeg bevægede mig opstrøms med min str. 3 Vibrax-spinner.
Aller øverst på strækningen indikerede en trykbølge efter spinneren, at der var en hidsig fisk, der nok kunne spise en bette spinner!
Den refugerede, og jeg ventede derefter en håndfuld minutter inden jeg igen kastede til fisken. Da huggede den hårdt, og jeg regnede egentlig med, at den ville gå i luften, som regnbueørrederne jo typisk gør.
Det gjorde den ikke, og jeg blev en kende overrasket, da jeg nettede den fine fisk. Det var en rigtig god bækørred. 56 cm lang, og tyk.
Sandsynligvis har den stået og spist af de førstkommende smolt, for den havde en gedigen mave, som ikke lod min egen kuffert noget efter!
Efter et par hurtige fotoshoots, blev den nænsomt genudsat.
Sikke en sæsonpremiere for mit vedkommende”.

Tre havørreder på én tur!

11. maj 2014

Henrik Katkjær var en tur ved åen i begyndelsen af april. ”Det var en af de rigtige dejlige ture”, skriver han. For han fangede tre fine havørreder. Ingen kæmper imellem, men fine små fisk på henholdsvis 32, 37 og 45 cm. Derudover fangede Henrik også en lille bækørred på 20 cm. Alle fiskene blev fanget fra aakalvebroen og ned til slusen, -og tilbage igen.
Havørreden på 45 cm, blev just foreviget med fotoseance, hvorefter også den kom retur. Den havde en gammel skade lige bag øjet, hvis nogen skulle kunne genkende den igen.

Første guidede tur i år

13. april 2014

Årets første guidede tur fandt sted den 30. marts. Christian var afsted med vores TØS-guide, Poul Johansen. Det var en super hyggelig tur, fortæller Poul, men endte som en såkaldt nul-tur for os begge. Det var uvant for Christian (og for Poul) i denne sæson, for han havde haft succes og fanget fisk på hver eneste tur til åen i år!!!!! Hyggen og snakken var klart i højsædet denne dag og det egentlige fiskeri, blev trængt noget i baggrunden. Men fisk var der visuelt.
Jeg havde fornøjelsen af at se en af åens kæmper i fri dressur, fortæller Poul. Den drønede op fra dens skjul, stoppede op lige under vandoverfladen, og fik mig til at tabe både over- og undermund. Så spurtede den opstrøms og fik åen til at gynge. Den har nok været omkring 1 meter lang!!!!! Vi fiskede omkring Tuse Kirke og så yderligere et par fisk. Christian skulle så lige have et kast på vejen tilbage mod bilerne.
Og lige da jeg havde taget billedet, tog en god Havørred fat omkring hans spinner. Desværre slap den efter få sekunder. Men ok – sådan er fiskeriet jo også. Rigtig fin dag langs en fantastisk å, slutter Poul sin beretning!!!

Første tur til Uffe

18. marts 2014

”Var ved åen i et par timer for første gang i sidste weekend, og havde kun held med mig en enkelt gang ved jernbanen med fangst af en lille overspringer, som huggede på en Fox-spinner str. 2 med sølvfarvet krop, med gule/røde prikker.
Jeg synes, at ideen med kroge uden modhager er genial, da man hurtigt og nemt kan sætte fisken fri igen og uden skader.
Godt tiltag!
PS, man skal dog bruge en del tid på at klemme alle sine tre kroge”, slutter Uffe sin fine beretning.

En tur til!!!!

16. marts 2014

”Og lad det være sagt med det samme, at denne gang stod åen ikke klar med åbne arme ligesom sidste gang, jeg var afsted.
2 gode hug meget hurtigt efter ankomst – efterfulgt af laaaaaaaaaang pause, for til allersidst at belønne min indædte flid med noget nær den mest slidte havørred, man overhovedet kan forestille sig:
En Havørredhan, der lige (tror jeg) kunne snige sig op over 40 cm!
En han, der virkelig har været på hårdt arbejde i de forgangne måneder.
Der er ikke noget billede denne gang, men en hastig tilbagevenden til dens rette element!!!
Dejlig tur under alle omstændigheder og skønt at være dernede igen”!
Poul Johansen

Forrygende første fiske-dag

26. februar 2014

Poul Johansen, vores kassér, har også været en tur ved åen med sin højt skattede Rapala-wobler. Det var den 20. februar. Poul har sendt denne flotte fangstrapport:
”Afsted til bageren. Kaffe på thermokanden og adskillige timer afsat til fisketur!!
Så bliver det ikke meget bedre.
Sidste år bød for mit vedkommende ikke på mange ture (i forhold til hvad jeg plejer) og denne dags tur var også årets første!
Forinden var alle modhager på mit Finske stykke træ, klemt ind. Samme farve, samme størrelse og syv stykker af samme type (hmmmm, –ikke megen fornyelse der).
Vel fremme gik der nøjagtig to kast, før den første havørred sad der!
To kast yderligere bød på endnu en, der godt nok smuttede igen!!
Tuse Å, -når den er bedst!!!
Fik i alt fire havørreder i nettet, –tre gamle (nedgængere) og én blank omkring 50 cm.
Jeg mistede yderligere et par stykker og havde derudover et par hug!
Alle havørrederne var mellem 45-50 cm, og de mistede var heller ikke større!
Fantastisk dag og turen går nok snart derned til Tuse Å igen!
Mødte en anden fisker, der havde fanget tre havørreder!!
Så det kan vist roligt konstateres, at åen var i sit gavmilde hjørne denne torsdag!!”
Finske fiskehilsner herfra, Poul.

Nordmand med fin debut-dublé

23. februar 2014

Vi har fået en rigtig flot fangstrapport fra ét af vores nye medlemmer.
Petter Grünert fra Oslo i Norge.
Han ringede en fredag aften, og ville fiske i Tuse Å allerede lørdag omkring middag. Derfor tog han til Tølløse lørdag formiddag, hvor han købte et årskort personligt hos formanden.
Han tog derefter direkte til åen og ringede en halv time senere, at han havde fanget en havørred i første kast!!!!

Du kan læse hele beretningen fra Petter her:

”Det var veldig hyggelig å komme i kontakt med deg og Tuse Å.
Efter vi hadde ordnet med medlemskapet, kjørte jeg til den nedre broen ved Nykøpingvej.
Spiste noen medbrakte smørrebrød (man skal ikke vere sulten når man fisker) og pakket opp fiskestangen.
Jeg valgte en oransje spinner på ca. 12-15 g.
Jeg gikk litt ned og senere opp for å se litt på Åen. Bestemte meg for å prøve ovenfor broen.
På første kast bet det på en ørred på ca. 1 kg. Den var farvet, men i fin kondition. Jeg hadde fisket min første havørret i Danmark. Fisken var og førnøyd da den fikk komme tilbake i Åen. Senere gikk jeg opp til neste bro (Jernbanen og Landsveien) og fisket i ca. 2 timer. Flere fine plasser, hadde måske ett enkelt napp, men ingen flere fisker. Jeg var dog godt førnøyd iallefall.
Spiste en god middag og sov godt etter en fin fiskedag.
Idag søndag begynte jeg fisket med å gå ned til Slussene ved utløpet, og der bed det på en ørred nesten med en gang, denne var også ca.1 kg og farved. Da den hadde fått sin frihet tilbake, fisket jeg litt på veien opp mot parkeringen, dog uten hell. Det er litt svert å fiske ,da det er mye siv langs Åen.
Åen påminner meg mye om Nybroåen ved Ystad, dog er den mindre.
For meg har det vert en fin opplevelse i fint miljø, og jeg kommer gjerne tilbake.
Jeg takker for denne gang, og spesiellt for vennlig bemøtende”.
Mvh. Petter

Premiere 2014

11. februar 2014

1. februar var Jan Larsen fra Arbejdsgruppen til premiere-fiskeri i åen. Med stor forventning, for den nye strækning på engen rummer en del rigtig gode sving til fluefiskeri. Men, efter 14 dages lavvande i fjorden var der næsten ingen vand på det nye stykke. ”Jeg startede derfor lidt ovenfor Tuse-broerne og fiskede mig nedefter. Imellem de 2 broer og efter blot 15 minutters fiskeri, kom hugget, hårdt og kontant, Fluen blev stoppet midt i åen og fisken stak nedstrøms. En fin fight begyndte. Efter en stund var årets første å-havørred landet og i øvrigt genudsat, -det var nemt at afkroge fisken i vandet, da der jo bliver fisket med modhageløse kroge. Havørreden var omkring 60 cm lang. Herefter måtte jeg lige prøve at svinge fluestangen over det øverste stykke af de nye sving, men kørte efter en halv times ned til åkalvebroen får at prøve lykken dér.
På min tur op mod motorvejsbroen mødte jeg Stig Larsen (også fra Arbejdsgruppen), som fortæller, at der lige er blevet tabt en stor fisk af en anden fisker, som går lidt længere opstrøms. Der bliver fisket, snakket og fisket igen et par timer mere. Men der sker ikke mere på selve premiere-dagen. Jeg besluttede mig derfor for at stoppe og bestemte mig for at prøve igen dagen efter.
2. februar var jeg på plads opstrøms motorvejsbroen. I det sidste sving af den nye å, fisker jeg nedstrøms. Jeg har igen mødt Stig, som fortæller, at han igen har set fisk ved motorvejsbroen. Efter et par timers fiskeri kommer hugget. En gigantisk stor fisk har taget fluen. Den tager et tungt og langt udløb små 30 meter ned af åen, hvorefter den begynder at rulle i overfladen som en krokodille. Det eneste jeg ser af fisken, er en kæmpe stor hvid bug, hvorefter krogen slipper sit tag. Fisken er væk, -ærgerligt. Jeg tror, det var en gedde, og stor var den. Jeg får sundet mig lidt og prøver at samle mine tanker. Vil egentlig gerne fiske videre, men bliver enig med mig selv, at dette må være nok for i dag”, slutter Jan Larsen sin fine beretning fra premieren i Tuse Å.